با محتواترين بازي رايانه‌اي اسلامي ايراني

مقدّمه

مجموعه بازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام» را می‌توان نخستین مجموعه بازی‌های رایانه‌ای ارزشی و مبتنی بر دفاع مقدّس دانست که علاوه بر محتوای زیبا و جذّاب خود، از نظر گرافیک، هوش مصنوعی، صوت، رابط کاربری و... نیز دارای ویژگی‌های ممتازی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای دیگر داخلی و خارجی است.

بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» که دومین بازی از این مجموعه بازی‌ها می‌باشد، با تلاش‌های مستمر و خودجوش «شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» و بدون حمایت‌ها و مشارکت‌های ویژه و بزرگ دولتی و در مدّت حدود 3 سال ساخته شد و در تاریخ 9 خرداد سال 1392 با حضور مسئولین کشوری و استانی، علما و دانشمندان، شرکت‌ها و گروه‌های بازی‌سازی و همچنین علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای رونمایی گردید و در تاریخ 12 مرداد سال 1392 به بازار عرضه شد.

در این مجموعه نگاشته‌ها برآنیم که مروری، هر چند اجمالی، به ویژگی‌های این بازی رایانه‌ای فاخر ملّی داشته باشیم. امید است تبیین این ویژگی‌ها موجب مقایسهٔ صحیح بازی رایانه‌ای یادشده از دیگر بازی‌های رایانه‌ای گردد.

بُعدهای یک بازی

هر بازی رایانه‌ای از بُعدهای زیر تشکیل می‌گردد:

بُعد محتوایی: در این بُعد، به تمام امور محتوایی یک بازی، از بازی‌نامه گرفته تا دیالوگ‌های به‌کارگرفته‌شده در بازی تا تابلونوشته‌های درون بازی، تا حالت چهره‌های شخصیّت‌های اصلی و فرعی بازی و... پرداخته می‌شود؛

بُعد فنّی: تمام امور غیر محتوایی بازی را شامل می‌شود و در یک دسته‌بندی کلّی از موارد زیر تشکیل می‌گردد:

گرافیک؛

برنامه‌نویسی؛

صوت؛

رابط کاربری.

بُعد پشتیبانی: این بُعد که خارج از ابعاد تولیدی یک بازی رایانه‌ای محسوب می‌شود، به نوبهٔ خود دارای اهمّیّت بسیاری است و شامل موارد بسیاری می‌باشد.

در این نگاشته، به ویژگی‌های محتوایی بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» پرداخته می‌شود و ویژگی‌ها و ابعاد دیگر بازی در نگاشته‌های بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌های محتوایی بازی

بازی رایانه‌ای سه‌بُعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» دارای ویژگی‌ها و شاخص‌های برجستهٔ فراوان محتوای دینی و ملّی است، به‌گونه‌ای که شاید مقایسهٔ دیگر بازی‌های تولیدی داخل کشور از نظر محتوا با این بازی، نوعی ظلم به این بازی باشد و از همین رو می‌توان این بازی را بامحتواترین بازی رایانه‌ای تولیدشده بر اساس نگرش راهبردی شیعه و نظام کاربردی سبک زندگی اسلامی ایرانی دانست. در ادامه، برخی از ویژگی‌های محتوایی این بازی تبیین می‌شوند:

موضوع بازی

کارشناسی‌های انجام‌شده در شرکت تولیدکنندهٔ بازی نشان می‌داد که تولید و عرضهٔ بازی رایانه‌ای با موضوع دفاع مقدّس از اولویّت‌های این رستهٔ طویل و عریض است. دغدغه‌ای که شاید بسیاری آن را به فراموشی سپرده‌اند؛ کسانی که هنوز هم به انجام بازی‌های رایانه‌ای جنگ جهانی دوم با آرزوی فتح برلین مبادرت می‌ورزند!!!

انجام تحقیقات گستردهٔ میدانی و کتابخانه‌ای، انتخاب عملیّات قابل اجرا و جذّاب، استفاده از مشاورین نظامی و فرماندهان دفاع مقدّس، از عوامل دورساختن بازی از جهان‌های تخیّلی جنگی و ناهماهنگ با طبیعت بشری و مستندبودن داستان، محیط‌ها و دیگر عناصر بازی بودند؛ آفتی که برخی از بازی‌سازان به آن دچار بوده و بازی‌هایی غیرمربوط با فرهنگ دینی و ملّی را تولید و عرضه می‌کنند و تنها به عنوان «بازی رایانه‌ای دفاع مقدّس» بسنده می‌نمایند.

بازی‌نامه دقیق و کارشناسی‌شده

پیش از شروع مراحل فنّی تولید بازی، کارگروهی جهت تهیّهٔ بازی‌نامهٔ بازی برای نخستین بار در کشور تشکیل گردید و افراد متخصّص در رشته‌های مختلف داستان‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، امور مذهبی، امور نظامی و روان‌شناسی در آن حضور یافتند و در سلسله جلساتی توانستند بازی‌نامه‌ای دقیق و کارشناسی‌شده از دیدگاه‌های مختلف را در 70 صفحه برای بازی تهیّه و تدوین کنند و این فرآیند در حالی صورت می‌گیرد که:

برخی از سیاست‌گذاران و تولیدکنندگان بازی، نسبت به محتوای بازی‌ها هیچ‌گونه ارزشی قائل نیستند و آن را خارج از حقیقت بازی‌سازی می‌دانند و با کمال تعجّب، آن را مغایر و نابودکنندهٔ جنبهٔ سرگرمی‌سازی آن می‌پندارند!!!

برخی نیز که محتوا را جزیی از بازی می‌دانند، تنها به ذکر این جمله که بازی ما داستانی دارد، به تولید بازی‌های رایانه‌ای اقدام می‌کنند که بازی‌نامه‌های آن‌ها از 2 یا 3 صفحهٔ تجاوز نمی‌کند!!!

داستان منسجم، منطقی، مستند و با مفهوم

سیر داستانی از نکات بسیار مهم و تأثیرگذار در هر بازی‌نامه است. سیری که به صورت منسجم، منطقی، مستند و با مفهوم در بازی‌نامه «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» مراعات گردیده است، به گونه‌ای که:

داستان منسجمی دارد؛ زیرا ارتباط و پیوند بین مراحل به خوبی رعایت شده و بازیکن احساس سردرگمی در بازی نمی‌کند؛

داستان منطقی است؛ زیرا با حفظ عوامل مؤثّر در زیبایی و جذّابیّت، از واقعیّت دور نمی‌شود و صحنه‌هایی را به تصویر می‌کشد که هر انسانی به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛ با دیدن وقایع ناگوار، دل هر انسانی به درد می‌آید؛ روند زندگی را در آن احساس می‌کند، از یک زندگی معمولی، مدرسه و کلاس درس به یک زندگی سخت و دشوار رهنمون می‌گردد و تصمیم می‌گیرد به جنگی حیثیّتی پای گذارد؛

داستان مستندی دارد؛ زیرا جزءجزء آن منطبق بر واقعیّت است؛ از مسیر حرکت رزمندگان گرفته، تا محیط‌های بازی و نحوهٔ اجرای عملیّات؛

داستان با مفهومی دارد؛ زیرا در قالب جذّاب بازی رایانه‌ای، مفهوم‌های ارزشمند و دغدغه‌های بزرگی را در پیش‌روی بازیکن قرار می‌دهد.

خلاصه داستان بازی‌نامه

داستان بازی‌نامه با محوریّت دانش‌آموزی با نام «ابوالفضل» می‌باشد.

او در کلاس سوم راهنمایی در مدرسه‌ای در تهران درس می‌خواند و پس از تعطیلی از مدرسه و حرکت به سوی منزل, شاهد صحنه‌های گوناگونی از مظلومیّت و حقّانیّت ملّت ایران (از جمله: بمباران هوایی و نابودی بازارچه) است که او را مصمّم به حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌کند.

پس از ثبت‌نام در مسجد و اعزام، ابتدا به پادگان آموزش نظامی رهسپار می‌شود و در مرحله‌ای طولانی انواع فنون نظامی را در نزد فرماندهان نظامی فرامی‌گیرد و پس از طی این مرحله, عازم منطقهٔ خوزستان می‌گردد تا با دیگر رزمندگان اسلام در نبردی طولانی و بر اساس داستان واقعی عملیّات بیت‌المقدّس به آزادسازی شهر خرّمشهر بپردازد.

او عملیّات را از ساحل شرقی کارون آغاز نموده, از رودخانهٔ عظیم کارون عبور کرده, نخلستان‌ها و روستاهای مخروبه و متروکهٔ دشمن را پاکسازی نموده، به صحرا نفوذ کرده و به آزادسازی جادّهٔ اهواز - خرّمشهر می‌پردازد و سپس مراحل مختلف این عملیّات را طی کرده و از ایستگاه راه‌آهن حسینیّه, سنگرهای فراوان دشمن بعثی, منطقهٔ شلمچه, کانال آب شور، جادّهٔ بصره - خرّمشهر, شهرک ولیّ‌عصر (ع)، گمرگ، شط‌ّ‌العرب و... عبور نماید و خود را به خرّمشهر برساند، به طوری که او در لابه‌لای این رویدادهای مختلف، صحنه‌هایی ناب از فرهنگ مذهبی و ملّی را مشاهده می‌کند.

داستانی که مدیرعامل در تبیین آن در بسته‌بندی بازی آورده است: درگیری تنگاتنگ و نفس‌گیر برای بازپس‌گیری شهر استراتژیک خرّمشهر بین رزمندگان ایرانی و نیروهای عراقی آغاز شده است. هر لحظه بر میزان این درگیری‌ها افزوده می‌شود. یک گردان تازه‌نفس به فرماندهی یکی از رزمندگان باتجربهٔ جنگی برای کمک به رزمندگان و بازپس‌گیری بخش یادی از کشور به ساحل شرقی کارون اعزام می‌شوند. ابوالفضل نیز به عنوان یکی از هزاران رزمندهٔ شرکت‌کننده در این نبرد، از رودخانهٔ بزرگ کارون عبور کرده و وارد نخلستانی وحشی می‌شود. این‌جاست که درگیری‌ها آغاز می‌گردد و...

تکمیل مباحث محتوایی بازی به زودی و در نگاشته‌های بعدی بر روی همین وبگاه عرضه خواهد شد.


معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

حبیب داستانی بِنیسی هستم.

32 ساله از شهر مقدّس قم

کارشناسی ارشد فقه و اصول و علاقه‌مند به نوآوری در فقه و اصول / تبلیغ‌های نوین دینی

پیشنهاد من: تلاش برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی

رایانامه من: hdbenisi@chmail.ir

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 831 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.


 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393