مشکلات ساخت بازی‌های رایانه‌ای

 

«حجّت الاسلام حبیب داستانی بنیسی»، مدیر عامل «شرکت رسانه‌گستر بنیسی» است که لقب پدر بازی سازی قم را به او اختصاص داده اند. 18 سالی است که به طور جدی با علم رایانه آشنا شده و شش سال است که به صورت تخصصی در زمینه گیم فعّالیّت می‌کند. سال 87 اولین بازی سه‌‌بعدی خود را به بازار ارائه کرد. ساخت عملیّات انهدام 1 با موضوع نبرد فاو به عنوان نخستین بازی سه‌بعدی و تخصّصی دفاع مقدّس که بر اساس ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی تهیه شده از جمله فعّالیّت‌های حجّت الاسلام بنیسی است. عملیّات انهدام 2 از آخرین دست‌آوردهاست که با موضوع نبرد خرّمشهر خرداد ماه سال 1392 رونمایی شد و از اول تیر به بازار ارائه می‌شود.

حجّت الاسلام بنیسی این بازی رایانه‌‌ای انهدام 2 را از حیث محتوایی، فنی و گرافیکی در سطح بالایی دانسته و از نام گرفتن این بازی به عنوان با‌محتواترین بازی رایانه‌ای جهان تشیّع نام می‌برد. بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای نیز این بازی را در ردیف درجه ممتاز معرفی کرده است. امروز بازی‌های رایانه‌ای یکی از مشغولیت‌های معروف جوانان و نوجوانان است و در کنار فوایدی که دارد، آسیب‌هایی هم به همراه داشته است. به مسئله آسیب‌ها قبلا پرداخته شد و تا حدودی با این مسئله و تاثیر وارداتی بودن این بازی‌های در این خصوص آشنا شدیم. پس برای رهایی از این آسیب ها باید بازی‌های داخلی به بازار عرضه شود، بازی‌هایی که موضوع آن ضد ارزشی نباشد.

 

 

این مسئله نیازمند بسترسازی هایی است که این سلسله گفتگوها به بررسی علّت‌‌های فراهم نشدن این بسترها می‌پردازد. در همین راستا با حجّت الاسلام بنیسی گفتگویی صورت گرفت . در این سوال و جواب‌ها به دنبال بررسی علّت‌های تبدیل شدن کشورمان در حوزه بازی‌های رایانه به یک مصرف کننده پرداخته‌ایم و به دنبال رسیدن به راهکاری مناسب در این خصوص هستیم.شرح این گفتگو در ذیل آمده است:

بازی‌های بومی‌مان از حیث محتوایی لنگ می‌زنند
آقای بنیسی همانگونه که خودتان در جریان هستید، بازی‌های رایانه‌ای امروز به حدی جای خود را در بین سلایق و علایق طیف‌های مختلف باز کرده که به یکی از نیازهای جامعه تبدیل شده است ولی هنوز ما در این عرصه مصرف کننده‌ایم، به نظر شما چه کمبودهایی مانع از تبدیل شدن ایران به کشوری با عنوان تولید و صادر کننده این نوع از بازی هاست؟

مشکل عمده از حیث محتوایی است، متأسّفانه بازی‌سازان ما اهل محتوا نیستند، قریب به اتفاق بازی‌های رایانه‌ای داخلی بازی نامه (داستانی که بر اساس آن بازی رایانه‌ای ساخته می‌شود) ندارند. و هیچ‌گونه استاندارد خاصی هم در این خصوص نداریم و مهم‌ترین مسئله این است که بازی‌هایمان در پرداخت به مباحث ارزشی، بومی و وطنی بسیار ضعیف است.

در خصوص بازی‌نامه آیا راهکاری در نظر دارید؟
ما در این خصوص نیازمند نیازمند به استاندارد‌سازی هستیم، باید در این خصوص آموزش‌های لازم به فعّالان در این عرصه ارائه شود. آموزش بازی‌نامه‌نویسی کتاب بنده در همین خصوص است که فرمولیزه و دقیق است و در این کتاب آموزش‌ها ارائه شده است.

آیا مشکل دیگری هم در مسیر تولید بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد؟
بله، مشکل خیلی بزرگ دیگر ما در عرصه تولید این بازی‌ها فقدان بودجه و سرمایه گذار واقعی است چون هنوز اراده‌ها در این مورد عزم نشده تا سرمایه‌گذار را به این عرصه وارد کنند. این موضوع فقدان عجیبی است که به نظر می‌آید اگر بتوانیم، راهکاری برایش ایجاد کنیم، یکی از اساسی‌ترین مشکلات یعنی نداشتن سرمایه را حل کنیم. البته هنوز در کشور سیستم توزیع مناسب برای بازی‌های رایانه‌ای تولید خودمان نداریم تا حداقل با فروش مناسب درآمد‌زایی کنیم. در وضعیت حاضر سیستم تولید خوبی نداریم و آمارهای جالبی در این مورد وجود ندارد.

در خصوص نرم‌افزار این بازی‌ها و افراد متخصص در این خصوص وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید بگویم که هر چند گروه ها و افراد مختلفی در این حوزه فعّالیّت می کنند ولی مشکل جدی ما در این خصوص عدم وجود تکنسین واقعی است. بله مدّعی زیاد است اما کسی که واقعا این علم را بلد باشد و پای کار بنشیند و کار را جمع کند، فوق‌العاده کم است. شاید بتوان گفت، بیشتر از 10 یا 15 نفر نیستند و باید برای تربیت چنین نیروهایی در کشور برنامه‌ریزی داشته باشیم. یکی از دلایل من برای اینکه می‌گویم مدّعی در این زمینه زیاد می‌باشد، این است که ما با وجود افراد بیشماری که ادّعای ساخت بازی رایانه‌ای دارند مثلا بعد از گذشت پنج سال هیچ بازی نداریم. البته تمام مشکلاتی که از ابتدای بحث مطرح شد در این مشکل نقش دارند و باید تدابیر جدی برای تبدیل وضعیت موجود به وضعیت ایده آل بیندیشیم.

گروه‌های بازی‌سازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این تیم‌ها که اغلب با حضور نوجوانان شکل گرفته، اشیاق زیادی برای کار دارند ولی تمام مشکلاتی که گفته شده، پیش روی آن‌هاست یعنی نه محتوای خوبی در اختیار دارند و نه پول دارند. در عمل هم هنوز خیلی متخصّص نیستند. این گروه ها نیازمند یک متن نمایشی عمل‌گرایانه هستند و باید بازی‌نامه مناسبی داشته باشند.

چند نمونه از ویژگی‌هایی یک بازی نامه را برای آشنایی بیشتر با این موضوع ذکر کنید؟
بگذارید نمونه بیاورم، مثلا بازی رایانه‌ای انهدام 2، 50 صفحهA‌4 بازی‌نامه دارد. ولی متاسفانه برخی از این گروه‌ها می‌خواهند مثلا با چهار صفحه بازی‌نامه یک بازی بلند رایانه‌ای بسازند و هزینه هم نمی‌گذارند و خب هر عقل سلیمی این مسئله را نادرست می‌داند. مشکل دیگر که در این خصوص پررنگ تر احساس می‌شود این است که علومی که آن‌ها دارند، خیلی ابتدایی است. البته تأکید می‌کنم که باید برای حمایت و هدایت چنین گروه‌‌هایی برنامه ای مناسب داشته باشیم تا این ظرفیت‌ها در کشورمان به ثمر بنشیند.

راهکاری برای روان تر شدن مسیر برای حرکت‌های چنین گروه‌هایی دارید؟
باید کلاس‌های آموزشی تدارک دیده شود و این گروه‌ها موظف به شرکت در آن‌ها باشند. در تهران بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به ارائه این آموزش‌ها اقدام کرده و در کنار آن انستیتو بازی‌های رایانه‌ای کلاس‌هایی به طور آزاد و خارج از سیستم دانشگاهی و حوزوی برگزار می کند و دانشگاه جامع نیز برخی از سرفصل‌ها را به علاقمندان ارائه می‌کند. در قم نیز مراکزی در پی برگزاری این دوره‌ها هستند ولی خوب باید مجدّدا تأکید کنم که تنها آموزش دادن کافی نیست بلکه در ادامه مسائلی همچون پول و محتوای داستان بازی‌ها نیز وجود دارد که اگر تأمین نشور به مشکل تبدیل می‌شود.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

در این زمینه می‌توانید از محصولات شرکت رسانه‌گستر بنیسی نیز بهره‌مند شوید.

 

بازی رایانه‌ای سه‌بُعدی
«عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر»

قیمت:5000 تومان، تخفیف: 25٪

کتاب بازی‌نامه
«عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر»

قیمت:5000 تومان، تخفیف: 25٪

بازی رایانه‌ای سه‌بُعدی
«عملیّات انهدام 1: نبرد فاو»

قیمت: 3200 تومان، تخفیف: 25٪

 

 

معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 917 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393