گزارش تلویزیونی از عملکرد مدیرعامل و شرکت

 

شامگاه روز چهارشنبه، 14 دی سال 1390، ساعت 22:22 برنامه زنده‌ای از شبکه سیمای مرکز قم (نور) با نام «قم در مسیر توسعه» با موضوع «جایگاه ایران و قم در تولید بازی‌های رایانه‌ای» بر روی آنتن رفت که دکتر مینایی، مدیرعامل بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان میهمان ویژه در برنامه حضور داشتند و در طی پخش این برنامه، دو گزارش از عملکرد مدیرعامل و شرکت رسانه‌گستر بنیسی پخش گردید.

این برنامه به تهیه‌کنندگی آقای جواد سعادتمند و کارگردانی علی حمزه خان‌پور تهیّه گردیده است که خلاصه پرسش‌های خبرنگار و پاسخ‌های مدیرعامل شرکت، «حجّت‌الاسلام و المسلمین حبیب داستانی بنیسی» در ادامه نگاشته شده است:

خبرنگار: درباره فعّالیّت حضرتعالی و تیمتان توضیحی بدهید.

مدیرعامل: از حدود 4 سال پیش تصمیم گرفتیم تولید بازی‌های رایانه‌ای را به عنوان یکی از مظاهر تبلیغ اسلام و ایران آغاز کنیم. حدود دو سال و نیم پیش نخستین محصول تیم با عنوان «عملیّات انهدام 1: نبرد فاو» به بازار عرضه گردید و با استقبال خوب مردم، به ویژه مردم قم و تهران مواجه گردید. هم‌اکنون نیز در حال تولید یک بازی رایانه‌ای قوی با عنوان «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» هستیم.

خبرنگار: علّت ورود شما به عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای، به ویژه در موضوع دفاع مقدّس چه بود؟

مدیرعامل: امروزه دشمن از روش‌های مختلف برای القای فرهنگ خودش و تهی‌سازی مردم ایران از فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده می‌کند. اگر می‌خواستیم هیچ کاری انجام ندهیم، به مرور زمان شکست‌خورده بودیم. باید افرادی پیدا می‌شدند که می‌آمدند و جلوی این حرکت دشمن می‌ایستادند و به مرور خودشان را بر آن‌ها غلبه می‌دادند. ما هم به عنوان یکی کوچک‌ترین فرد جامعه تصمیم گرفتیم که قدمی برداریم و بحمدالله جوایز بین‌المللی، ملّی و استانی و همچنین بدگویی دشمنان در رادیوها و تلویزیون‌هایشان از این محصول نویددهنده ارزشمندی کار بوده است. به امید این که روزی قضیّه را برعکس کنیم.

خبرنگار: نسبت بازی‌های رایانه‌ای تولیدشده در داخل کشور نسبت به بازی‌های رایانه‌ای تولیدشده در خارج کشور چگونه است و تاکنون بازی‌های رایانه‌ای ایرانی چه موفّقیّت‌هایی را کسب کرده‌اند؟

مدیرعامل: میانگین آماری که اعلام می‌شود آن است که سالیانه بین 3000 تا 4000 بازی در سراسر جهان تولید می‌شود که تنها کم‌تر از 100 عدد از این بازی‌ها جزء رده نخست بازی‌ها محسوب می‌شوند. ما اگر از رده‌های بعدی برتر نداشته باشیم، پایین‌تر هم نیستیم؛ امّا رقابت با بازی‌های رده نخست با توجّه به امکانات و افراد آن‌ها کمی سخت شده است، ولی با این پیشرفتی که بازی‌سازان ایرانی دارند، به نظر می‌رسد که به زودی بعد از چند سال به آن‌ها رسیده و یکی دو سال پس از آن بر آن‌ها غلبه خواهیم کرد.

خبرنگار: ارکان یک بازی رایانه‌ای چیست؟

مدیرعامل: یک بازی رایانه‌ای دارای دو رکن «محتوا» و «مباحث فنّی» است که در رکن محتوا، مقوله‌ای به نام «بازی‌نامه» وجود دارد که تقریبا در ایران استاندارد خاصّی ندارد و ما فعّالیّت‌هایی خوبی در این راستا انجام دادیم، به این صورت که یک کارگروه مفصّل بازی‌نامه‌نویسی در استان تشکیل دادیم و شاید بتوان گفت که اوّلین کارگروه بازی‌نامه‌نویسی در ایران بود و بازی‌نامه مفصّلی تولید کردیم. استانداردهای پایه را طرّاحی کردیم. در رکن «مباحث فنّی»، عناصر مختلفی همچون تکنسین‌ها (نیروی انسانی)، سخت‌افزار و نرم‌افزار حضور دارند که برخی از نرم‌افزارهای ویژه همچون موتورهای تولیدکننده بازی ما را به خارج از کشور نیازمند می‌سازد و موتورهای تولیدکننده بازی داخل کشور هنوز به حدّی نرسیده‌اند که پاسخ‌گویی نیازها باشند؛ امّا از نظر سخت‌افزار مشکل خاصّی به نظر نمی‌آید.

خبرنگار: جایگاه قم در تولید و پخش بازی‌های رایانه‌ای چگونه است؟

مدیرعامل: تا آن‌جا که بنده خبر دارم، 4 تیم در استان قم مشغول تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌باشند که مفصّل‌ترین آن‌ها، تیم کوچک ما می‌باشد که خوشبختانه رویکرد کلّی این 4 تیم، فرهنگی است.

خبرنگار: تقاضای شما و تیمتان از بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر مسئولین چیست؟

مدیرعامل: تقاضای ما این است که:

1. باید در ساختارها کار کرد که از جمله آن‌ها، استانداردسازی بازی‌نامه و بازی‌نامه‌نویسی است؛

2. تأمین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موردنیاز؛

3. پخش بازی‌های تولیدی در داخل و خارج کشور؛

4. از همه مهم‌تر: حمایت مالی، به طوری که ما در تولید محصول دوم نیز موفّق به جذب حمایت از بنیاد نشدیم و خودمان به صورت خودجوش در حال تولید آن هستیم.

خبرنگار: افق تولیدات بازی‌های رایانه‌ای را چگونه می‌بینید؟

مدیرعامل: دو حالت دارد:

یا دست روی دست می‌گذاریم و کاری انجام نمی‌دهیم: محکوم به شکستیم؛

یا فعّالیّت می‌کنیم و بنیاد هم خوب حمایت می‌نماید: پیش‌بینی من بر اساس آمارها و تخمین‌ها این است که اگر خوب بجنبیم، در کم‌تر از 5 سال می‌توانیم از حیث فنّی و تأثیرگذاری فرهنگی بر جامعه داخل و خارج کشور جایگاه بسیار خوبی را به دست آوریم.

14 / 10 / 1390

 

معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 724 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393