معرّفی بازی در رابطه با عملیّات بیت‌المقدّس

عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر

بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر»، دوّمین بازی از «مجموعه بازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی عملیّات انهدام» است که به شبیه‌سازی دقیق «عملیّات بیت‌المقدّس» یعنی همان «عملیّات فتح خرّمشهر» می‌پردازد.

«شرکت رسانه‌گستر بنیسی» که تولیدکـنـنـده این بازی جدید می‌باشد، سعی کرده است تا از ظرفیّت جاری محتوایی، فنّی و گرافیکی ساخت بازی‌های رایانه‌ای درون کشور با ارائه یک بازی اکشن اوّل شخص درگیرکننده و با محتوا، گوشه‌ای از رشادت‌ها و زحمات رزمندگان هشت سال دفاع مقدّس و فرهنگ آن را به تصویر بکشد.

«مجموعه بازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی عملیّات انهدام» روایتی است نو از عملیّات‌هایی بزرگ و شگرف در لابه‌لای ورق‌های تاریخ پر افتخار «هشت سال دفاع مقدّس» که در آن به مردمانی مهربان پرداخته می‌شود که کشورشان تحت تجاوز زورگویان جهان با طلایه‌داری جنایتکار قرن یعنی صدّام قرار می‌گیرد.

این مجموعه یادآور ایّامی است که لحظه به لحظه آن را غیورمردان عشق و آزادمردان جهان به بزرگی یاد می‌کنند و از مردمی می‌گویند که برای دفاع از اسلام، تشیّع، و کشورشان ایران بپاخاستند و به دفاع از مرزهای پرگهر خود جان بر کف شدند و به سوی جبهه‌های جنگ شتافتند. این بازی‌ها بازگوکننده تاکتیک‌های نظامی دلاورمردانی است که در عین سادگی و تواضع، از فنون نظامی دقیقی استفاده می‌کردند و چنان جهان را در کار خویش متحیّر می‌ساختند که هنوز هم فعّالیّت‌های آن‌ها در دانشگاه‌های نظامی جهان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

پس از توليد و انتشار موفّقيّت‌آميز بازی رايانه‌ای سه‌بعدی «عمليّات انهدام 1: نبرد فاو» به عنوان «نخستين بازی رایانه‌ای سه‌بعدی و تخصّصی دفاع مقدّس» كه بر اساس روايتی از «عمليّات غرورآفرين والفجر 8» توسّط «شرکت رسانه‌گستر بنیسی» در سال 1387 تهيّه گرديده بود و جوايز و مقام‌های استانی، ملّی و بين‌المللی مختلفی را دريافت كرده بود، توليد بازی رايانه‌ای جديدی در دستور كار شركت تولیدکننده قرار گرفت. پس از انجام رايزنی‌های مختلف و مشاوره با افراد صاحب‌فکر و ذی‌ربط و همچنین بررسی دقيق و محتوايی ایده‌ها و پیشنهادهای ارائه‌شده درباره موضوع بازی رايانه‌ای جديد و با توجّه به نياز جامعه بر نهادینه‌سازی فرهنگ دینی و ملّی، تصميم گرفته شد كه با وجود محدودیّت‌های مختلف مالی و ...، بازی رايانه‌ای جديد نيز در موضوع «مقاومت و پايداری» و در قالب «هشت سال دفاع مقدّس» و بر اساس روايتی از «عمليّات غرورآفرين بيت‌المقدّس» توليد گردد.

در اين راستا و با توجّه به تجارب علمی و فنّی به‌دست‌آمده از بازی قبل، پيش‌نيازهای توليد بازی رايانه‌ای جدید، يكی پس از ديگری انجام شد و در نخستين قدم، «كارگروه تخصّصی بازی‌نامه‌نويسی» شرکت، متشكّل از افراد با تجربه در امور مربوط به بازی‌نامه‌نويسی؛ همچون: داستان‌نويسی، فيلم‌نامه‌نويسی، نويسندگی، امور مذهبی، ملّی، فرهنگی، نظامی، فنّی و راهبردی تشكيل گرديد و در بازه زمانی حدود 3 ماه و پس از 5 بار بررسی و بازنگری درون‌گروهی و برون‌گروهی (همچون: بررسی‌های شرکت‌های دیگر تولیدکننده بازی در ایران) و درج لطائف دقيق و غالباً غير مستقيم مذهبی و فرهنگی در آن، بازی‌نامه بازی جديد با همکاری اداره کلّ انتشارات و اطّلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران نهايی شد.

با آماده‌شدن بازی‌نامه، نام بازی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» معیّن گردید و فرآیند تولید فنّی بازی آغاز شد و به علّت وجود محدودیّت‌های فراوان مالی و ...، بیش‌تر زحمت‌های فنّی تولید بر عهده «مدیرعامل شرکت» که دارای سابقه طولانی و پرافتخار در رشته‌های مختلف فن‌آوری اطّلاعات و ارتباطات است، قرار گرفت و دوستان و همکاران مختلفی ایشان را در تولید این بازی همراهی کردند. این بازی به سبک «اوّل شخص تیرانداز (FPS = First Person Shooter)» است که به شبیه‌سازی دقیق «عملیّات بیت‌المقدّس» یعنی همان «عملیّات فتح خرّمشهر» می‌پردازد و بازیکن را با حال و هوای آن دوران آشنا می‌سازد، به گونه‌ای که بازیکن در نقش نوجوان رزمنده‌ای به نام «ابوالفضل» و به عنوان یکی از هزاران رزمنده شرکت‌کننده در عملیّات است که به انجام فعّالیّت‌های مختلف نظامی می‌پردازد تا بتواند یک پیروزی بزرگ را نصیب کشور کرده و «شهر خرّمشهر» را در نهایت فتح نماید.

این بازی دارای 5 مرحله است و پیش‌بینی می‌شود که در طول 25 ماه به صورت کامل تهیّه و تولید شده است،برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی عبارتند از:

محیط کاربری آسان، زیبا و متحرّک؛
روایت داستان علّت وقوع عملیّات به صورت مستند جذّاب پیش از شروع بازی؛
وجود اقلیم‌های مختلف در بازی؛ همچون: نخلستان، رودخانه، صحرا، پاسگاه نظامی، روستا، مرداب، گمرک، ایستگاه راه‌آهن و ...؛
گرافیک زيبا؛
شبیه‌سازی شهر خرّمشهر در آن ایّام و نبرد خرّمشهر؛
هوش مصنوعی قوی؛
صداگذاری تخصّصی از حیث محتوا و امور فنّی؛
تمام فارسی؛
مطابق با فرهنگ دینی و ملّی؛
تحت بررسی‌های کارشناسی‌های مختلف و مستمر تحقیقاتی، بازی‌نامه‌نویسی، نظامی، گرافیکی، هوش مصنوعی، صوتی، و ...؛
ذخیره‌شدن نقطه‌ای مرحله‌ها بر اساس عملکرد کاربر؛
پویانمایی‌های میان‌پرده فراوان؛
دوطرفه‌بودن بازی و انجام بازی با هدایت فرمانده؛
قابلیّت تغییر در انواع تنظیمات بازی و قابل اجرا بر روی رایانه‌های مختلف؛
به‌کارگیری عناصر محیطی، طبیعی و بومی فراوان در محیط‌های بازی؛
استفاده از جلوه‌های ویژه گرافیکی؛
هماهنگی کامل با زمان، حالات و فرهنگ هشت سال دفاع مقدّس؛
نوآوری در بخش‌های مختلف مثل نقشه‌ها، روش یافتن مقصدها، و نمایش‌گر وضعیّت کاربر؛
داستان مفهومی منطقی و زیبا؛
قابل ترجمه و ارائه به زبان‌های مختلف جهان.

معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

محمّدصادق اسکندری هستم.

27 ساله از شهر مقدّس قم

فوق‌دیپلم فقه و اصول و علاقه‌مند به نهادینه‌سازی مفاهیم ارزشی

پیشنهاد من: حرکتی گسترده و رو به جلو در در جادّه‌ی خدامحور

رایانامه من: mese@chmail.ir

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 636 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

 

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393