وقایع 9 دی (1)

نه دی چه اتفاقی افتاد؟

مردم زمان حال دست به کار‌هایی می‌زنند که شاید خودشان به بزرگی و عظمت آن کمتر پی ببرند. به عبارت دیگر به گذشت زمان است که ارزش یک عمل به درستی مشخّص می‌شود.

نهم دی‌ماه هم یکی از همین روزها بود که مردم به خیابان‌ها آمدند تا از اسلام دفاع کنند . از بیرق حسینی دفاع کنند ولی به راستی این روز چه تفاوتی با دیگر روزها داشت که مقام معظّم رهبری آن را پیروزی واقعی ملت ایران دانستند؟

در روز عاشورا عدّه‌ای برای مبارزه با حماسهٔ حسینی وارد خیابان‌ها شدند . بیرق‌ها و هیئت‌ها را به آتش کشیدند . آن روز کسی برای پس گرفتن رأی و ابطال انتخابات فریاد نمی‌زد . دشمن چهرهٔ واقعی خود را نشان داد و ثابت کرد که برای پاک کردن نام حسین ـ علیه‌السّلام ـ آمده است . وقتی مردم غیور ایران به عمق فاجعهٔ روز عاشورا پی بردند، سوری نواخته شد که گویی همه بیدار شدند. فتنه آتشش خوابیده است و امروز نوبت هوشیاری است. اگر اختلافات سیاسی وجود دارد، اگر با انقلاب مشکلی هست نباید حرمت شکنی شود. نباید مذهب و اعتقادات مردم با بازی‌های کثیف سیاسی مخدوش گردد. اگر کسی با حسین مشکل داشت با خدا مشکل داشته. کسی که با خدا مشکل دارد حرمت نگه نمی‌دارد .نه حرمت پیراهن عزای حسین را و نه حرمت خون خدا را. و ملّت ایران تحمّل تماشا کردن بی حرمتی را ندارند. وقتی پای حسین ـ علیه‌السّلام ـ وسط می‌آید، همه یک دست می‌شوند. 9 دی فریاد بیداری ملّتی بود که صبر کرده بودند در برابر بی حیایی دشمن. 9 دی در تاریخ ماند زیرا هوشیاری مردم با نوای زیبای یا حسین ـ علیه‌السّلام ـ طنین انداز ش . نوای یا حسین ـ علیه‌السّلام ـ بیدار باشی است که بر او غفلتی استوار نمی‌ماند. هوشیاری مردم با حسین ـ علیه‌السّلام ـ گره خورد و در این عالم هر حرکتی که رنگ و بوی حسینی داشته باشد همچون حسین ـ علیه‌السّلام ـ ماندگار می‌شود.

نقطهٔ پایان نفاق در عاشورای 88

با آغاز ماه محرم، در حالی که التهاب ناشی از اهانت به تصویر امام در مراسم 16 آذر هواداران موسوی، هنوز فروکش نکرده بود، ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی حامی موسوی تاسوعا و عاشورا را هدف جدید جریان سبز معرفی کردند.

تبلیغات گسترده در این‌باره امّا سبب نشد تا در تاسوعا جمعیّتی بیش از 500 نفر در خیابان انقلاب جمع شوند و شعارهای انحرافی بدهند. برخورد سنگین نیروی انتظامی با این افراد در روز تاسوعا سبب شد تا برخی نهادهای مسئول پیش‌بینی کنند، روز عاشورا مشکل حادّ امنیتی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر برگزاری مراسم روز عاشورا در تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد سبب شد تا از ساعات اوّلیّه صبح روز 4 دی ماه 1388، جماعت طرفداران موسوی در خیابان‌های مرکزی تهران، دست به اغتشاش و حرمت شکنی بزنند.

این افراد که به صورت سازماندهی شده بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دسته‌جات عزاداری، نمادهای سبز را حمل می‌کردند، به صورت سازماندهی شده از خیابان‌های اسکندری به سوی تقاطع خیابان توحید، میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین، پل چوبی، خیابان حافظ به سمت چهارراه کالج و چهارراه ولی‌عصر حرکت کردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمی که در تردد به سمت مجالس عزاداری بودند، شعارهای انحرافی سردادند.

طرفداران موسوی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» ، «یا حسین میرحسین» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» را در حالی که دست‌های خود را بالای سر گرفته و کف می‌زدند، تکرار می‌کردند. این افراد که به چوب، چماق و سنگ مسلّح بودند، پس از هر درگیری با نیروهای انتظامی و متفرّق شدن، به خیابان‌های فرعی هجوم می‌آوردند و به تخریب اموال عمومی بویژه شکستن شیشه‌ها می‌پرداختند. آشوبگران در تقاطع اسکندری ـ آزادی با کندن میله‌های خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو و قرار دادن آنها در وسط خیابان تلاش کردند تردد مردم را مختل کنند. این افراد هر خودرویی را که گمان می‌کردند ارتباطی با نیروهای انتظامی و یا مردم مسلمان و عزادار دارد، با سنگ مورد حمله قرار می‌دادند. اغتشاشگران در تقاطع کریمخان ـ حافظ، 2 خودروی پلیس را آتش زدند. این افراد همچنین در مسیرهای اصلی مانند خیابان انقلاب و خیابان کریمخان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و قرار دادن آنها در وسط خیابان کردند، بطوری که دود ناشی از این اقدام برخی خیابان‌ها را فراگرفت.

در میدان ولی عصر نیز اغتشاشگران با آتش زدن کیوسک نیروی انتظامی و یک خودروی پلیس به پایکوبی مشغول شدند. در حاشیه میدان ولی‌عصر(عج) تهران پرچم‌های مقدس یا زهرا ـ سلام الله علیها ـ و یا حسین ـ علیه‌السّلام ـ توسط حامیان موسوی پاره و به آتش کشیده شد. امّا شدیدترین درگیری‌ها در زیرپل کالج، خیابان حافظ و چهارراه ولی عصر رخ داد. در این درگیری‌ها، اغتشاشگران جمعی از کادرهای نیروی انتظامی را به گروگان گرفتند و بشدّت مضروب کردند. چند جوان نیز با ظاهر حزب‌اللّهی مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفتند و از سوی جریان سبز هتک حیثیت شدند. همچنین چند بانک و مغازه‌های شخصی در زیر پل کالج به آتش کشیده شد. مرکز بسیج وزارت نفت در خیابان حافظ نیز به آتش کشیده شد.

حضور عزاداران حسینی

با نزدیک شدن به ظهر و انتشار خبر هتک حرمت روز عاشورا در هیأت‌های مذهبی و مساجد، عزاداران حسینی به خیابان‌های مرکزی تهران گسیل شدند. شمار قابل توجهی از مردم نیز در تقاطع انقلاب ـ فلسطین تجمّع کردند. این افراد با سردادن شعارهای انقلابی از جمله «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است» و سینه‌زنی، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را محکوم کردند. حاج سعید حدّادیان در جمع این افراد اقدام به مرثیه‌سرایی کرد.

همچنین بعد از اذان ظهر حوالی ساعت 14 با حضور گستردهٔ نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی، تعداد زیادی از اغتشاشگران بازداشت شدند و نیروهای انتظامی کنترل اوضاع را در خیابان انقلاب در دست گرفتند و مردم با سردادن شعارهای انقلابی به طرف میدان فردوسی راهپیمایی کردند. راهپیمایان شعارهای «الله اکبر خامنه‌ای رهبر»، «حزب فقط حزب‌الله، سیّدعلی روح‌الله»، «منافق حیاکن عاشورا را رها کن» ، «مرگ بر منافق»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سیّد علی»، «ماشاء‌الله حزب الله»، «مرگ بر منافق»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» و «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد» را سر می‌دادند. تعداد زیادی از بانوان عزادار حسینی نیز در خیابان حافظ به سمت تقاطع کالج راهپیمایی کردند.

راهپیمایان که پرچم‌های عزای حسینی و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دست داشتند، با سر دادن شعارهای انقلابی مانند «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سیّد علی» حرکت اغتشاشگران را محکوم کردند. همچنین گروه‌های مردمی با حرکت روی پل حافظ ـ جمهوری بر ضدّ اغتشاش‌گرانی که تعدادی از آنها در مسیر خیابان جمهوری بودند، شعار دادند. صدها موتور سوار نیز که پرچم‌های هیأت خود مرکب از «یا حسین ـ علیه‌السّلام ـ»، «یا مهدی ادرکنی ـ عج‌الله ـ» و... را به دست گرفته بودند، بطور مستمر در خیابان انقلاب به گشتزنی پرداختند. حدود ساعت 16 آرامش به خیابان‌های تهران بازگشت و نیروهای انتظامی در این خیابان‌ها مستقر شدند.

حمله به نمازگزاران

ظهر روز عاشورا عدّه‌ای از حامیان موسوی، با حضور در میدان جمهوری اسلامی و مشاهده برگزاری نماز ظهر عاشورا در هیأت رهپویان آل طاها، به عزاداران حسینی حاضر این هیأت هجوم آورده و به سمت آنها سنگ‌پراکنی کردند. این افراد که نمادهای سبزرنگ نیز با خود داشتند، تعدادی از نمازگزاران را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده و با سنگ‌پراکنی به سوی حجّت‌الاسلام صالحان امام جماعت این هیأت، وی را مجروح کردند. علاوه این، تعداد دیگری از عزاداران حسینی در این هیأت نیز به جهت سنگ‌پرانی و ضرب و شتم این افراد، مجروح شدند.

حجّت‌الاسلام صالحان، امام جماعت نماز میدان جمهوری اسلامی در این‌باره می‌گوید: این نماز حدود 12 سال سابقه دارد که در ضلع شمال شرقی میدان جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد و تقریباً بنیان نمازهای ظهر عاشورا در تهران و شهرستان‌ها را همین نماز گذاشته است. افرادی که در این نماز شرکت می‌کنند دو قشر هستند؛ یک قشر افرادی که متعلّق به هیأت آل طاها هستند و عدّه‌ای از مردم هم فقط برای اقامهٔ این نماز در میدان جمهوری حضور پیدا می‌کنند.

صالحان با بیان این که همیشه این نماز در فاصلهٔ میدان جمهوری و ارومیه انجام می‌گیرد، تصریح کرد: بخاطر عملیّات مترو دو سال است این نماز در فاصلهٔ بین خیابان ارومیه و شهید کلهر که دقیقاً یک چهارراه بعد از میدان آزادی است برگزار می‌شود. با اطّلاع رسانی‌هایی که شده بود، جمعیّت خوبی حضور پیدا کرد، لذا هرسال بخاطر حضور جمعیّت از ساعت 11:30 مقابل خیابان ارومیه بسته می‌شود، در همین حال، در خیابان آزادی ساعت 11:15 تقاطع نوّاب یک راهپیمایی از سوی جنبش سبز‌ها انجام شد که شعارهای تندی می‌دادند و وقتی که سر چهارراه رسیدند با نیروهای ناجا درگیر شدند. ساعت 11:40 این اغتشاشگران از بالا به خیابان نوّاب سرازیر شدند به گونه‌ای که پشت صفوف نماز خانم‌ها رسیدند، اتفاقاً پشت صف خانم‌ها سطل زباله‌های قابل اشتعال که همواره ابزاری برای این جماعت است و شهرداری هم رسیدگی نمی‌کند وجود داشت که عده‌ای که نمادهای سبز داشتند قصد به آتش کشیدن آن‌ها را داشتند که با ممانعت برخی از اعضای هیأت و بسیجی‌ها جلوگیری شد. اگر این سطل‌ها آتش می‌گرفت خانم‌هایی که نزدیک آنها بودند هم می‌سوختند امّا زمانی که از آتش زدن سطل‌های زباله ناتوان شدند، ضلع غربی که شهرداری از یک هفته قبل کنده بود باعث شد که سنگ‌هایی در اختیار اغتشاشگران قرار گیرد و سنگ‌ها هم به گونه‌ای بود که حدود 10 متر را در اختیار آنها قرار داده بود تا سنگ پرانی کنند لذا موفّق به این کار شدند. یکی از رفقای ما که خلبان ایران‌ایر است با همسر و فرزندش آمده بود که قصد داشت در برابر این جماعت بایستد ولی متأسفانه ایشان را دربرابر همسر و فرزندش کف خیابان خواباندند و بشدّت وی را مجروح کردند، همچنین بینی یکی دیگر از افراد را شکستند و علیرغم این‌که دوستان از اصابت سنگ‌ها به ‌بنده و مردم جلوگیری می‌کردند یکی از سنگ‌ها نیز به ‌بنده خورد و من از ناحیه گوش و صورت بشدت زخمی شدم. با این وضعیت نماز اقامه شد.

قتل مشکوک خواهرزاده موسوی

یکی از اتّفاقات قابل توجه روز عاشورا، کشته شدن علی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی بر اثر تیراندازی در خیابان آزادی بود. علی موسوی با سلاح‌هایی غیرسازمانی و به صورت نشانه دار مورد هدف قرار گرفته بود. شام‌گاه روز 4 دی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطّلاعیه‌ای توضیحاتی درباره وقایع روز عاشورا در تهران ارائه داد که محتوای آن حاکی از صحّت اخبار مبنی بر قطعی بودن عملیّات تیم‌های ترور در حادثه کشته‌شدن خواهرزاده میرحسین موسوی دارد.

در این اطلاعیه آمده بود: در روز عاشورای حسینی فتنه‌گران با سوءاستفاده از خویشتنداری مأموران خدوم نیروی انتظامی و با برنامه‌ریزی قبلی و هدایت و فراخوان بیگانگان، اقدام به تحرکات ضدانقلابی، تخریب اموال دولتی، عمومی و شخصی، ضرب و شتم عزاداران حسینی و حمله به مأموران انتظامی کردند که با بررسی‌های صورت گرفته وضعیّت جان‌باختگان این حوادث برای آگاهی افکار عمومی به شرح زیر اعلام می‌شود:

آقای سیّد‌علی موسوی حبیبی بدون این‌که در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابان‌های فرعی تهران، در حدود ساعت 12 الی 13 ‌ششم دی در حین حرکت، به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علّت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد. تحقیقات گسترده برای شناسایی عنصر یا عناصر تروریست ادامه دارد. 2 نفر با هویت معلوم در روز یاد شده در تقاطع خیابان‌های انقلاب و حافظ در جریان حمله و تهاجم با اشیای سخت به مأموران نیروی انتظامی زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان باختند. یک نفر با هویت نامعلوم به علّت سقوط از پل و 2 نفر با هویت معلوم بر اثر برخورد خودرویی با آنان در تجمع اغتشاشگران جان باختند. تحقیقات درباره این موارد ادامه دارد. یک نفر با هویت نامعلوم در جریان اغتشاشات با ضربات چاقو کشته شده است.

حضور فائزه هاشمی

چند روز بعد از روز عاشورا تصاویری منتشر شد که نشان دهنده حضور فائزه هاشمی در اغتشاشات روز عاشورا بود. فائزه هاشمی هیچ گاه این تصاویر را تکذیب نکرد و فقط به فحّاشی نسبت به رسانه‌های مخالفش پرداخت.

دو روز بعد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که محل تحصیل فائزه هاشمی است، در اجتماعی بی‌سابقه بشدّت نسبت به عملکرد فائزه هاشمی و رئیس این واحد دانشگاه ـ عبدالله جاسبی ـ اعتراض کردند. این دانشجویان با حرکت از مقابل دانشکده علوم انسانی این دانشگاه به سمت محوّطهٔ اصلی دانشگاه، با سردادن شعارهایی علیه رئیس دانشگاه آزاد، به بی‌تفاوتی مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به این ساختارشکنی‌ها اعتراض کردند.

این دانشجویان که شعار می‌دادند: «دانشگاه مخملی نمی‌خواهیم» و «جاسبی استعفا، استعفا» سپس با حرکت به سمت دفتر جاسبی در طبقهٔ هفتم دانشکدهٔ علوم انسانی این دانشگاه، اقدام به برقراری یک تجمّع آرام در دفتر جاسبی کردند. این درحالی بود که حراست دانشگاه نیز در این بین اقدام به ضبط پرچم‌های ایرانی که در دست دانشجویان بود نمود. دانشجویان دانشگاه آزاد در مقابل دفتر جاسبی شعار می‌دادند: « مفسد اقتصادی اعدام باید گردد؛ فائزه هاشمی اخراج باید گردد.»

آغاز محکومیت‌ها

محکومیت حرمت شکنی روز عاشورا از عصر همان روز آغاز شد و این بار هم جامعهٔ مدرّسین حوزهٔ علمیّهٔ قم پیشگام بود. در این بیانیّه آمده بود: با خبر شده‌ایم که متأسفانه امروز، در روز عاشورا در حالی‌که ملّت سوگوار بطور یکپارچه در مراسم عزاداری و روضه خوانی اباعبدالله‌الحسین ـ علیه‌السّلام ـ شرکت داشته‌اند و بر سر و سینه می‌زدند، ‌عدّه‌ای ساختارشکن، با کف و سوت با حرمت‌شکنی عاشورای حسینی، بطور سازمان یافته و هماهنگ با سامانه‌های دروغ پردازی و شایعه پراکنی استکبار علیه نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تخریب اموال عمومی و اغتشاش، به قرآن، مساجد، حسینیّه‌ها و تکیه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی اهانت و جسارت کرده‌اند و گستاخی را با شعار علیه باورها و ارزش‌های اسلامی و مقدّسات مذهبی برای تحقق خواب‌های پریشان دشمنان اسلام و ایران، بیشتر کرده‌اند.

جامعهٔ مدرّسین حوزهٔ علمیّهٔ قم با تسلیت این حرمت شکنی بزرگ به ساحت مقدّس ولی‌عصر ـ عجّل ‌الله تعالی فرجه شریف ـ و رهبر فرزانه و مراجع تقلید و کلّیّهٔ حوزویان و دانشگاهیان با بصیرت و آحاد ملّت اعلام می‌دارد امروز پاسخگویی به ندای هل من ناصراً حسینی در استمرار آرمان امام راحل و شهدای والامرتبه اسلام و حفظ و حمایت از نظام مقدّس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و بصیرت در برابر فتنه گران و اطاعت از ولی فقیه واجب الاطاعه و رهبر حکیم و فرزانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ـ دامت برکاته ـ که حجّت شرعی و قانونی برای همه است تجلی پیدا می‌کند. اطمینان داریم که خروش حسینی شما عاشورائیان و غیرت دینی و انقلابی ملّت آگاه و حاضر در صحنه توطئه دشمنان اسلام و نظام اسلامی را چون گذشته خنثی خواهد کرد.

امّت خداجو

علیرغم تمام هتّاکی‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که جریان طرفدار موسوی در روز عاشورا مرتکب شد، میرحسین موسوی در بیانیه‌ای اغتشاشگران روز عاشورا را امّتی خداجو خواند که به صحنه آمده‌اند و نشان دادند که شبکه‌های وسیع اجتماعی و مدنی که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خودجوش شکل گرفته است، منتظر اطّلاعیّه و بیانیّه نمی‌مانند!

موسوی حامیانش را این‌چنین توصیف کرد: عزاداران حسینی در این روز مقدّس حسین - حسین گویان به صورت مسالمت‌آمیز و بدون شعارهای تند روانهٔ میدان‌ها و مسیرهایی شدند که خود انتخاب کرده بودند و این بار نیز چون دفعات گذشته با اعمال تحریک‌آمیز مواجه شدند، خشونت‌های غیرقابل باور چون زیر کردن راهپیمایان، تیراندازی نیروهای لباس شخصی که امروز هویت آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و روز به‌روز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده می‌شود، فاجعه‌ای را آفرید که اثرات آن به این زودی از صحنه سیاسی کشورمان رخت برنخواهد بست.

امّا موسوی در انتهای بیانیّه‌اش پیشنهاداتی را نیز مطرح کرد که دقت در محتوای این پیشنهادات که جهت خروج از بحران صورت می‌گرفت، نشان می‌داد که همان اظهارات هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه 26 تیر است. هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه وضعیت کشور را بحرانی خواند و به ارائه راهکارهایی برای خروج از آن پرداخت و در این بیانیّه هم موسوی تأکید می‌کند که تا وجود یک بحران جدّی در کشور به رسمیّت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد. آزادی زندانیان که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بودند، استفاده از اصطلاح اعتماد‌سازی میان حاکمیت و مردم نیز از جمله محورهای مشترک اظهارات هاشمی رفسنجانی و بیانیه موسوی بود.

یادادشتی از عماد روحی

شاید بتوان گفت، یک نکتهٔ اساسی دربارهٔ «9 دی» تاکنون از نظرها پنهان مانده است. دربارهٔ ابعاد حماسهٔ 9 دی تحلیل‌های بسیاری شده است. مثلا پایان صبر مردم در قبال رفتار زشت موسوی، کروبی و خاتمی و یا اعلام وفاداری مردم به ولایت‌فقیه و موضوعات دیگر. امّا این قلم معتقد است، 9 دی را می‌توان از یک زاویه متفاوت و البته نه کلی، ارزیابی کرد.

باید گفت، جمعیّت 50 میلیونی راهپیمایی 9 دی که بی‌سابقه‌ترین راهپیمایی در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن بوده، از گرایش‌های مختلف سیاسی تشکیل شده بود. این موضوع البته مورد توجه و بیان کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است امّا موضوعی که به آن بی‌توجهی شده، شناسایی و دقت در یافتن گرایش‌هایی است که به کاندیدای پیروز رای ندادند امّا در اجتماع 9 دی شرکت کردند. به اعتقاد صاحب این قلم، حجم قابل توجّهی از راهپیمایی میلیونی روز 9 دی 88 را کسانی تشکیل داده بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به موسوی رأی داده بودند.

آن‌ها که جمعیت 3 میلیون نفری 9 دی در تهران که از پل کالج تا خیابان جمال‌زاده تجمع کرده بودند را از نزدیک مشاهده کردند، به خوبی شهادت می‌دهند در کنار جمعیّت بسیار زیاد طرفدار کاندیدای پیروز، جمعیّت قابل توجّهی هم بودند که در این راهپیمایی حضور داشتند و در حمایت از نظام، رهبری و شعائر دینی شعار می‌دادند. به عبارت بهتر، عدّهٔ بسیار زیادی خشم خود را از رفتار مشمئز‌ کنندهٔ سران فتنه نشان می‌دادند، عدّه‌ای در دست‌نوشته‌هایی که حمل می‌کردند، بر پایبندی به قانون تأکید می‌کردند و عدّه‌ای هم اعلام می‌کردند، خط قرمز در رفتار سیاسی آنان، اعتقادات و ارکان دینی است.باید گفت، 9 دی روزی بود که بخشی از طرفداران موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری، صراحتا علیه او به میدان آمدند. این نکته‌ای بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت. 9 دی، حماسهٔ اعلام وفاداری ملّت به «اسلام» و «ولایت‌فقیه» و پیام آشکاری به فتنه‌گران بود که آنان با هر گرایش سیاسی امّا در یک نقطه مشترکند و آن، «اعتقادات دینی» آنان است. پیام مردم به موسوی را باید به تحلیل نشست. باید گفت، در پی چه سلسله اتفاقاتی بود که «همه» مردم علیرغم همه رویدادها، به خیابان آمدند و بخش بسیار زیادی آرام و شدید علیه موسوی شعار و بخشی دیگر به او «پیام جدایی» دادند. او البته فقط شعارها را شنید و وقعی به پیام‌ها نگذاشت و به همین خاطر است که این روزها فاصلهٔ بسیار زیادی میان او و خواسته‌های مردم به وجود آمده است. معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان


محمّدصادق اسکندری هستم.

27 ساله از شهر مقدّس قم

فوق‌دیپلم فقه و اصول و علاقه‌مند به نهادینه‌سازی مفاهیم ارزشی

پیشنهاد من: حرکتی گسترده و رو به جلو در در جادّه‌ی خدامحور

رایانامه من: mese@chmail.ir

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 754 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393