تأثيرات ايمان به آخرت

تأثیرات ایمان به آخرت

وقتى دانستیم و ایمان آوردیم که:

پس از دنیا آخرتى وجود دارد؛
تمام کارها در این دنیا ضبط مى‌شوند و نمى‌توان آن‌ها را پنهان کرد؛
محاسبه و جزاء بر اساس کارهاى انجام‌شده در دنیا بدون هیچ گونه خطا و انحرافى انجام خواهد شد؛
در آخرت بدون ایمان و عمل صالح به کسى چیزى اعطا نخواهد شد؛
نمى‌توان در آخرت فرمان‌روایى کرد.

اثر این ایمان در تمام افکار و کردار ما تأثیر خواهد گذاشت و براى همین است که:

انذار و تبشیر یکى از اصول دعوت پیامبران بوده است؛
پیامبران و اولیاى خدا بر ایمان به آخرت و یادآورى مرگ تأکید فراوان کرده‌اند1؛
تقریباً یک سوم قرآن به آخرت و احوال آن اختصاص داده شده است.

به طورى که هر چقدر انسان مرگ و آخرت را یادآوری کند، صلاح و اصلاحش نیز افزایش مى‌یابد و برای همین است که خداوند تعالى بندگان صالح خود را با این ویژگى یاد کرده است2 و اخلاص بندگان و مخلص‌شمردن آن‌ها را به واسطه همین ویژگى دانسته است.

علّت انحراف جوامع بشرى امروزى

غفلت از خدا و آخرت است و هیچ گاه این انحراف از بین نخواهد شد مگر این که این علّت از بین برود و این علّت زایل نمی‌شود، مگر به یادآورى آخرت و توجّه مستمر به آن.3

نتیجه‌گیرى

هر کسى به دنبال بهشت و مقامات آن است، باید ایمان خالص، اخلاق نیکو، و کردار صالح داشته باشد4؛ زیرا بهشت نتیجه این امور است5 که امید به آخرت بدون ایمان و عمل مانند امید کشاورز بدون انجام کارهاى کشاورزى است که نتیجه‌اى جز ندامت و حسرت نخواهد داشت و و از محرّمات فرار کرده، از مشتبهات دورى جسته، و لحظه‌اى از آخرت غافل نشود که نفرت از آتش و دوزخ بدون ترک موجبات آن‌ها مانند نفرت از عقرب‌ها و مارها با راه‌رفتن به سوى آن‌هاست، به ویژه با وجود تجسّم اَعمال که مفاد بعضى از آیات6 است.

 

پی‌نوشت‌ها:
1. مانند این که پیامبر اکرم ـ صلّى الله علیه و آله و سلّم ـ فرمودند: «اکیس النّاس مَن کان اَشدّ ذکراً الموت (بحارالانوار، جلد 6، صفحه 130)».
2. آن‌جا که خداوند تعالى فرموده است: «و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحاق و یعقوب، اولی الاَیدی و الاَبصار، اِنّا اَخلصناهم بخالصه ذکری الدّار و اِنّهم عندنا لمن المصطفین الاَخیار (سوره ص، آیه‌های 45 تا 47)».
3. همان طور که خداوند تعالی فرموده است: «و ذكّر، فاِنّ الذّکری تنفع المؤمنین (سوره ذاریات، آیه 55)».
4. که خداوند تعالی مى‌فرماید: «فمن کان یرجو لقاء ربّه، فلیعمل عملاً صالحاً و لایشرک بعباده ربّه احدًا (سوره کهف، آیه 110)».
5. همان طور که امام على ـ علیه‌السّلام ـ مى‌فرماید: «الدّنیا دار مجاز و الاخره دار قرار، فخذوا مِن ممرّکم لمقرّکم (بحارالانوار، جلد 73، صفحه 134)»؛«فتزوّدوا فی الدّنیا مِن الدّنیا ما تحرزون به انفسکم غدًا (نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام، جلد 1، صفحه 144، خطبه 63)».
6. مانند آیه «یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضرًا و ما عملت من سوء کما یفرّ عن السّبع و بینه اَمدًا بعیدًا (سوره آل‌عمران، آیه 30)».

معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

حبیب داستانی بِنیسی هستم.

32 ساله از شهر مقدّس قم

کارشناسی ارشد فقه و اصول و علاقه‌مند به نوآوری در فقه و اصول / تبلیغ‌های نوین دینی

پیشنهاد من: تلاش برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی

رایانامه من: hdbenisi@chmail.ir

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 601 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393