وحدت مسلمانان، چرا؟

اين راه به سوى وحدت نمى‌رود

با يک نگاه اجمالى به وضع دنياى امروز مى‌بينيم طوفان‌هاى سهمگينى وزيدن گرفته، پرده‌ها کنار رفته، سخنان دلفريبى مانند اعلاميّه حقوق بشر، دموکراسى و سازمان‌هاى بين‌المللى به کلّى رنگ باخته و زورمندان جهان نقشه‌هاى خطرناکى براى سلطه بر کشورهاى ديگر کشيده‌اند، و با صراحت مکنون درون خود را بيان مى‌کنند و چه خوب شد که همه چيز را گفتند و به اصطلاح آب پاک بر دست همه خوش باورها ريختند.

در اين ميان بعد از لطف و عنايت الهى، هيچ پناهگاهى جز قدرت و توان ملّت‌ها باقى نمانده است. آرى بايد قوى شد که در نظام کنونى دنيا ضعيف پامال است. در اين شرايط اگر مسلمانان جهان متّحد شوند و نيروهاى عظيم فرهنگى و مادّى را که در اختيار دارند به کارگيرند، مى‌توانند از شرّ زورمندان درامان بمانند.

سال‌هاست که در همه جا سخن از وحدت مسلمين بر سرزبان‌هاست، و اخبار تشکيل هفتهٔ وحدت، کنگره‌‌ها و سمينارهاى وحدت، و شعارهاى پى در پى به گوش مى‌رسد. اين گام‌ها گرچه آثار خوبى در عرصه‌هاى سياسى و اجتماعى داشته، و دشمنان را به وحشت انداخته است، ولى هنوز نتوانسته است، وحدتى را که لازمهٔ آن ايستادگى و مقاومت در برابر طوفان‌هاى عظيم است، به وجود آورد.

دليل آن را در چند امر مى‌توان خلاصه کرد:

1ـ کارهاى انجام شده ريشه‌اى نبوده، و مسألهٔ وحدت نتوانسته در اعماق جوامع اسلامى، و در درون انديشه‌‌ها نفوذ کند و مسلمانان جهان را در يک مسير واحد بسيج نمايد.

2ـ دشمنان طرح‌هاى وسيع و گسترده‌اى براى ايجاد بدبينى، سوء ظن، اختلاف و نفاق تدارک ديده‌اند، و به گونه‌اى که از اخبار بر مى‌آيد، سرمايه‌گذارى کلان مادّى نيز روى آن صورت گرفته، و تندروان و متعصّبان هر دو طرف را براى اجراى اين مقاصد شوم بسيج کرده‌اند، از جمله:
اخبار موثّق حکايت از اين دارد که اخيراً سلفى‌هاى متعصّب عربستان سعودى 10 ميليون کتاب تفرقه‌انگيز چاپ و در ميان حجّاج پخش کرده‌اند و حجّى را که عامل وحدت مسلمين است، به عامل نفاق مبدّل کرده‌اند، و متأسّفانه اين‌گونه کارها همه‌ساله تکرار مى‌شود.
خطباى متعصّب وهّابى از هر گونه سم‌پاشى براى ايجاد نفاق در ايّام حج و عمره کوتاهى نمى‌کنند، و على‌رغم نزديکى زياد ميان ايران و عربستان، بر حملات خود نسبت به شيعيان افزوده‌اند.
حملات سپاه صحابه و کشتار فجيع افراد مظلوم و بى دفاع، و از آن اسف‌بارتر، افتخار به اين کشتارها و ترورها که در فواصل کوتاهى تکرار مى‌شود، بر کسى پوشيده نيست.
تحريک گروه‌هاى تندروى همچون طالبان که طبق مدارک موجود، به وسيلهٔ زورمداران آمريکايى صورت گرفت. يکى ديگر از کارهاى خطرناک آن‌ها بود، تا از يک سو چهرهٔ اسلام را بسيار خشن، بى‌رحم و دور از علم و دانش و تمدّن جلوه دهند و از سوى ديگر شکاف مسلمين را بيشتر کنند؛ هر چند اين دست پرورده‌هاى سياست‌هاى غرب، سرانجام از کنترل آن‌ها خارج شدند و بلا يا بلاهايى هم بر سر آنها آوردند و طعم تلخ فرآورده‌هاى خود را چشيدند و به دفع آنها پرداختند.

3ـ کوتاه‌نگرى بعضى از سياستمداران اسلامى که منافع موقّت و محدود خود را بر منافع دراز مدّت تمام جهان اسلام مقدّم مى‌دارند، يکى ديگر از عوامل عدم وصول به اهداف پايدار وحدت است. به عنوان مثال بعضى از کشورهاى اسلامى را مى‌شناسيم که به خاطر همين منافع کوچک و محدود، همکارى سياسى و اقتصادى بسيار نزديکى با اسرائيل دارند، که بر همه آشکار شده و حتّى رزمايش‌هاى مشترک نظامى دارند.

به هر حال آن چه در اختيار علماى اسلام است، ضمن هشدار به عواقب سوء اين اشتباهات و اين که هيچ کشور و گروه اسلامى از سياست‌هاى سرکوب‌گرانه و بي‌رحمانهٔ آن زورمداران اسلام ستيز در امان نخواهند ماند، اين است که مسائل مذهبى را تا آن جا که ممکن است شفّاف سازند تا زمينه براى سمپاشى دشمنان و ايجاد سوء ظن توسّط گروه‌هاى تندرو و متعصّب هر دو طرف باقى نماند. به نظر می‌رسد بعضی دقيق درک نکرده‌اند بعضی مفرطانه فکر می‌کنند وحدت امر مصلحتی است که جديد باب شده در حالي‌که از زمان ائمّه بوده و بعضي افراطانه فکر می‌کنند وحدت يعنی سکوت محض در مقابل هم و سنّی شدن شيعه‌ها.

وحدت صحيح يعنی توهين نکردن به همديگر و البته بحث کردن منطقی نه بحث نکردن و سکوت در مقابل هم؛ بحث کردن بين دو گروه باعث ازبين رفتن شبهات و احتمالا سؤظن‌های باطل می‌شود. در اين روش صحيح وحدت اين مسائل کاملا روشن خواهد شد که موارد مهمّ اختلاف پيروان مکتب اهل بيت با اهل سنّت، ريشه در کتاب‌هاى معروف آن‌ها دارد و آن چه شيعه در اين موارد مى‌گويد، مدرک يا مدارک روشن آن در کتب اهل سنّت است، و به گفتهٔ يکى از علماى آزادانديش اهل سنّت: «شيعيان مى‌توانند تمام اصول و فروع مذهب خود را با کتب ما اثبات کنند». اگر اين مطلب ثابت شود ديگر چه جاى سرزنش يا نگرانى يا شبهه‌افکنى نسبت به عقايد پيروان مکتب اهل بيت و به يقين اين امر سبب خوش‌بينى و نزديکى صفوف و برطرف شدن سوء‌ظن از افراد منصف و منطقى خواهد شد و ايران که يک کشور نيرومند اسلامى است، به صورت يک مدافع قوى باقى خواهد ماند و همچنين ساير شيعيان جهان.

"برگرفته از مقدمه کتاب شیعه پاسخ می‌گوید، نوشتهٔ آیت الله مکارم شیرازی"

معرفی نویسنده، اشتراک‌گذاری مطلب، دعوت از دوستان، نظردهی و مشاهده نظرات بازدیدکنندگان

محمّدصادق اسکندری هستم.

27 ساله از شهر مقدّس قم

فوق‌دیپلم فقه و اصول و علاقه‌مند به نهادینه‌سازی مفاهیم ارزشی

پیشنهاد من: حرکتی گسترده و رو به جلو در در جادّه‌ی خدامحور

رایانامه من: mese@chmail.ir

اشتراک‌گذاری این مطلب در وبگاه‌های اجتماعی:

afsaran

cloob

Google Bookmarks

Google Buzz

Digg

yahoo

Technorati

delicious

FriendFeed

دعوت از دیگران برای مشاهده مطلب

  

نظر شما

 

تعداد بازدید از این مطلب: 1067 عدد

هنوز نظری درباره این مطلب ارسال نشده است.

 

آخرین به‌روز‌رسانی: 17 / 12 / 1393